RODZAJ ZABURZENIA
|
ROZWIĄZANIE MONTESSORIAŃSKIE
|
Zaburzenia motywacji
|
*wolny wybór
czasu i miejsca pracy
*atrakcyjne
materiały
*indywidualna
praca dostosowana do potrzeb dziecka
*stymulacja
emocjonalna
*grupy mieszane
wiekowo
|
Zaburzenia
koncentracji
|
*nauczyciel nie
przeszkadza dziecku w pracy
*unikanie
zbędnych słownych instrukcji
*dyscyplina
*tylko jeden
egzemplarz pomocy
*orientacja
kolorystyczna
*zmniejszenie
ilości bodźców
*lekcje ciszy
*możliwość
powtórzeń
*polaryzacja
uwagi
|
Zaburzenia
procesów hamowania i pobudzania
|
*kontakt
wzrokowy
*polisensoryczna
stymulacja
*lekcje ciszy
*chodzenie po
linii
*kontrola
błędów
*własna
emocjonalna reakcja dziecka po dobrze wykonanym ćwiczeniu
|
Zaburzenia
motoryki dużej
|
*ćwiczenia
praktycznego życia: chodzenie, siadanie, przenoszenia
*chodzenie po
linii
|
Zaburzenia
motoryki małej
|
*wszystkie
ćwiczenia praktycznego życia
*materiał
sensoryczny
*metalowe
figury
*perły
|
Zaburzenia
koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji w schemacie ciała i w otoczeniu
|
*sortowanie,
tajemnicze woreczki
*ćwiczenia
praktycznego życia
*swobodne
poruszanie się
*stałe
położenie materiałów w sali zajęć
*kostki
logiczne, mapy puzzlowe
|
Zaburzenia
sensorycznej integracji (dotyk, ruch i pozycja ciała)
|
*ćwiczenia
dotykowe
*swobodny ruch
*chodzenie po
linii
*ćwiczenia
słowne powiązane z ruchem
|
Zaburzenia
percepcji słuchowej
|
*rozpoznawanie
krótkich dźwięków
*rozpoznawanie
współwystępujących dźwięków
*różnicowanie
podobnie brzmiących dźwięków
*puszki
szmerowe
*dzwonki
*materiał
językowy
|
Zaburzenia
percepcji wzrokowej
|
*rozróżnianie
przedmiotów o niewielkich różnicach wielkości, kształtu, długości, koloru
*ćwiczenia
praktycznego życia
*orientacja
według kolorów
*komoda
geometryczna
*komoda
biologiczna
*trójkąty
konstrukcyjne
*kolorowe
tabliczki
*metalowe
wkładki
*od przedmiotów
do obrazów
*czytanie
wyrazów, zdań, tekstów
|
Etykiety: Metoda Montessori