CYFRY I ŻETONY- POMOC MONTESSORIAŃSKA DIY

Dzisiaj zaprezentuję Wam kolejną montessoriańską pomoc matematyczną.
Wykonanie jej jest dosyć proste i szybkie (tylko przy wycinaniu żetonów troche czasu schodzi)
Potrzebujemy:
*czerwony brystol
*szablony cyfr
*ołówek
*nożyczki

Ja swoje cyfry wykonywałam już wieki temu i niestety nie mam zdjęć jak je wykonać krok po kroku ale napewno szybko zorientujecie się o co chodzi.
Wykonanie:
*na czerwonym brystolu odrysowujemy cyfry od 1-10
*wycinamy
*na czerwonym brystolu odrysowujemy 55 kółek
*wycinamy
Pomoc już jest gotowa do pracy z dzieckiem.

Cel:
*opanowanie kolejności liczb od 1-10
*nauka liczenia od 1-10
*zrozumienie pojęć: liczba parzysta- liczba nieparzysta

Przebieg pracy:
1. Rozpoczynamy od lekcji pokazowej
Układamy cyfry w jednym lub dwóch rzędach

 
2. Do każdej cyfry dopasowujemy odpowiednią ilość żetonów licząc głośno

 
3. Prezentujemy w jaki spoosób ułożyć żetony przy liczbach parzystych- układamy parami

 
i przy liczbach nieparzystych- parami, ostatnia kropka zostaje położona na środku, poniżej ostatniej pary
 

 
4. Następnie wprowadzamy pojęcie liczby parzystej i nieparzystej
Analizujemy liczbę 2 mówiąc do dziecka: "Jeden żeton dla ciebie , jeden dla mnie"
Pytamy: "Ile masz krązków?"
"Każdy ma jeden krążek. Każdy ma tyle samo"
Dwa zatem jest liczbą parzystą.
Przesuwamy liczbę i żetony poniżej szeregu

 
Analogicznie analizujemy cyfrę 4, 6, 8, 10

 
5. Analizujemy cyfrę 3.
"Jeden żeton dla ciebie, jeden dla mnie.
Ile masz żetonów? Ja mam dwa. Ja mam jeden.
Trzy jest liczbą nieparzystą."
Przesuwamy ją wraz z krążkami powyżej szeregu.
 

 
W ten sam sposób analizujemy cyfry: 5,7,9

 
6. Powstaje szereg liczb parzystych

 
oraz szereg liczb nieparzystych
 


 

 


Etykiety: , ,