LEKCJA CISZY WEDŁUG METODY MONTESSORI

Ponieważ ostatnio mam okres wrażliwy na metodę Montessori to przez najbliższy czas będę "zanudzać" Was postami na jej temat jak i domowo wykonanymi materiałami.
Jeżeli chcecie czytajcie jeżeli nie zapraszam na kolejna moją faze wrażliwą, która nie mam pojęcia kiedy nastąpi.
Póki co dzisiaj napiszę o LEKCJI CISZY bardzo popularnej w placówkach montessoriańskich.
Swój post tworzę na podstawie dwóch książek:
*"Odkrycie dziecka"-M.Montessori
*"Edukacja w systemie Marii Montessori- wychowaniem do wartości"- red.M.Miksza
rozdział "Cisza jako wartość" autorstwa p.Jarosława Jordana (którego miałam okazję poznać).

"Niezbędne jest nauczenie dzieci ciszy"- twierdziła M.Montessori
Opisuje w swojej książce jak pewnego dnia weszła do klasy w swoim Domu Dziecięcym z 4-miesięczną, śpiącą dziewczynką w ramionach. Jej uczniowie bez proszenia zachowywali się cicho, starali się jak mogli naśladować śpiącą istotkę. Nie było pytań, śmiechu, wygłupów ale nastała wśród dzieci cisza. Wtedy to właśnie przyszło do głowy M.Montessori, że każde z nich potrzebuje wyciszenia i że można je tej ciszy, tego stanu skupienia nauczyć.

"Dzieci kochają ciszę"- dziwne prawda?
Te nasze hałaśliwe, rozbiegane, siedzące przed tabletem dzieci kochają ciszę.
Właśnie dlatego warto włożyć troche wysiłku aby nasze pociechy wypracowały w sobie postawę ciszy.
"Postawa ciszy to wewnętrzne wyciszenie i gotowość do nasłuchiwania więc takie stany emocjonalne, które są oparte na zaufaniu w swoje siły i wiarę w swoje możliwości, wynikające z samodzielności i niezależności, budowanych dzięki samodzielnie podejmowanym decyzjom".
Cisza to nie jest nic nierobienie ale cisza to działanie.
W takiej aktywnej ciszy każdy ruch powinien powinien być kontrolowany tak aby nie powodować hałasu.
"Lekcje ciszy ułatwiają dziecku odcięcie się od tego, co zbyt podnieca, a także wskażą jak ograniczyć zbędną aktywność i wpływ złych emocji".
Aby rozpocząć taka lekcję musiamy mieć zgodę dziecka. Nie wolno prowadzić takich zajęć gdy dziecko nie jest nimi zainteresowane, nie wolno zmuszać bo efekty będzie odwrotny do zamierzonego. Nie może ona też być karą za złe lub zbyt głośne zachowanie.
Oczywiście również nauczyciel/rodzic musi być spokojny wewnętrznie i w dobrym nastroju.

Przed przystąpieniem do zajęć dobrze jest namalować lub nakleić na podłodze okrąg lub elipsę (wielkość zależy od ilości dzieci).
Do niektórych ćwiczeń można włączyć cicho muzykę np. Mozarta.
Podam Wam trzy przykładowe ćwiczenia na LEKCJĘ CISZY (20 ćwiczeń możecie znaleźć w "Ciszy jako wartość"):

ĆWICZENIE 1
Potrzebujemy:
*szklanej lub drewnianej miseczki
*różne rodzaje kulek (drewnianą, gumową, szklaną)
*obręcz
Cele:
-umiejętność skupienia wzroku na poruszającym się przedmiocie
-uświadomienie związku pomiędzy poruszającym sie przedmiotem a dźwiękiem wydawanym przez ten przedmiot
Wykonanie:
1. Na środku koła/elipsy kładziemy obręcz. Nauczyciel/rodzic puszcza w ruch drewnianą kulkę, dzieci obserwują
2. Dzieci kolejno puszczają kulę w ruch
3. W drewnianej miseczce puszczamy w ruch drewniana kulkę, dzieci wsłuchują się w dźwięk, następnie każde dziecko wykonuje to samo
4. W drewnianej miseczce nauczyciel puszcza w ruch gumową piłeczkę, dzieci przekazują ją sobie w ruchu z rąk do rąk
5. W szklanej miseczce nauczyciel puszcza w ruch szklaną kulkę, dzieci słuchają z zamkniętymi oczami.

ĆWICZENIE 2
Potrzebujemy:
*szklana miseczka
*woda
Cele:
-ćwiczenie zmysłu dotyku
-uwrażliwianie na delikatne dotknięcia
-doskonalenie kontroli ruchów
-ćwiczenie precyzji ruchów
Wykonanie:
1. Naczynie z wodą ustawiamy na środku koła/elipsy. Dzieci patrzą jak woda się uspokaja, starają się uspokoić razem z nią
2. Miseczka z wodą podawana jest z rąk do rąk
3. Dzieci mają zamknięte oczy. Nauczyciel/rodzic upuszcza kroplę wody na rękę lub twarz dziecka (może otworzyć oczy)
4. Dzieci kolejno podchodzą do naczynia z wodą, zanurzają rękę i czekają aż woda ścieknie do ostatniej kropli

ĆWICZENIE 3
Potrzebujemy:
*owoce
*kosz na owoce
*serwetka
*nóż
*deseczka do krojenia
*talerzyk
Cele:
-doświadczenie różnorodności smaków i zapachów
-rozwijanie wrażliwości smakowej i węchowej
Wykonanie:
1. Na środku koła/elipsy nauczyciel/rodzic stawia kosz z owocami przykryty serwetą, powoli zdejmuje serwetę, każde dziecko bierze owoc, wącha i kroi na dwie części, zamyka oczy i ponownie wącha, nie otwierając oczu podaje swój owoc sąsiadowi i bierze owoc od drugiego sąsiada i wącha
2. Dzieci kroją owoce na małe kawałki i w ciszy częstują pozostałe dzieci

Etykiety: