NAUKA CZYTANIA KROK PO KROKU- METODA SYLABOWA

Dzisiaj zapraszam Was na drugą część z serii "Nauka czytania krok po kroku".
Post będzie o metodzie sylabowej zwanej inaczej metodą symultaniczno-sekwencyjną lub metodą krakowską.
Opracowana została przez prof.Jagodę Cieszyńską, która jest psychologiem, logopedą i wykładowcą na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Metodą tą z powodzeniem można zacząć "pracować' z dzieckiem 18-miesięcznym.
Osobiście uważam, że świetny czas na naukę jest między 3 a 4 rokiem życia. Dzieci w tym okresie chwytają błyskawicznie sylaby i bardzo lubią kolorowe książeczki z zestawu "Kocham czytać"
Wiem co mówię gdyż obie córki nauczyłam czytać stosując właśnie metodę sylabową i troche metodę Domana. Dzisiaj nie mają żadnych problemów z czytaniem.
Dodatkowo metodą tą pracujemy z najmłodszą grupą w naszej Polskiej Szkole.

Z pewnością niejeden z nas się zastanawia skąd się wzięła taka trudna nazwa metody symultaniczno-sekwencyjna?
Otóż  "prawa i lewa półkula mózgu przetwarzają wszystkie informacje według dwóch odmiennych programów. Lewa półkula mózgu przetwarza wszelkie informacje w sposób sekwencyjny – krok po kroku, analizując różnice i relacje między bodźcami. Prawa przetwarza symultanicznie (całościowo, globalnie), szukając podobieństw (cytat z www.sylaba.info)

Etapy nauki czytania metodą sylabową;
1. Powtarzanie- dorosły czyta dziecku daną samogłoskę lub sylabę
2. Rozumienie (rozpoznawanie)- wskazanie przez dziecko wypowiedzianej przez dorosłego samogłoski, sylaby lub wyrazu
3. Nazywanie- samodzielne czytanie
Trochę przypomina mi to lekcję trójstopniową Montessori, jeżeli się mylę niech mnie ktoś poprawi.
Wszystkie te trzy etapy obowiązują przy wprowadzaniu kolejnych sylab.

Sylaby są wprowadzane według określonej kolejności
-od sylab otwartych (zakończonych samogłoską) do zamniętych (zakończonych spółgłoską)
-od prymarnych (to takie które jako pierwsze pojawiają się w języku dziecka p, b, m)
 do sekundarnych
-od najbardziej skontrastowanych (głoski różniące się kilkoma cechami np. p i s)
do najmniej zróżnicowanych (np. p i b lub s i c).

Kolejność zalecana w zestawie "Kocham czytać":
*samogłoski
*wyrażenia dźwiękonaśladowcze
*P i M
*B i L
*F i W
*T i D
*Z i S
*K i G
*J i N
*Ż i RZ oraz SZ
*C i DZ
*H i CH oraz Ł
*CZ i DRZ oraz DŻ
*SI i Ś oraz ZI
*CI i DZI oraz Ć
*R i NI oraz Ń
*Ą i Ę

Do zabawy w czytanie polecam
*serię "Kocham czytać"
http://madredziecko.blogspot.co.uk/2013/04/kocham-czytac.html
*drugi pakiet "Kocham czytać. Podróże Jagody i Janka". Niestety nie posiadamy go w swoich zasobach nad czym bardzo ubolewam.
http://www.we.pl/ksiegarnia-internetowa/serie/kocham-czytac.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=114&category_id=11
*Świetne do ćwiczeń są "Moje sylabki"
http://madredziecko.blogspot.co.uk/2013/04/pierwszy-zestaw-zawiera-samogoski.html
Z innych pomocy znajdziecie jeszcze;
*"Moje układanki'
http://wir-sklep.pl/pl/c/Moje-ukladanki/49
*"Kocham szkołę"
http://wir-sklep.pl/pl/c/Kocham-szkole/50
*"Czytam proste teksty. Czytanie ze zrozumieniem"
http://wir-sklep.pl/pl/p/CZYTAM-PROSTE-TEKSTY.-Czytanie-ze-zrozumieniem-na-poziomie-podstawowym/237

Etykiety: , , ,