ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI JĘZYKOWEJ W PIERWSZYCH 12 MIESIĄCACH

Rozwijanie sprawności językowej dziecka to jedno z głównych i najważniejszych zadań rodziców.
Po raz kolejny będę opierać się na zaleceniach Glenna Domana.
Priorytetem jest rozwój umiejętności regularnego oddychania czyli nauczenie dziecka pełzania.
O pełzaniu postaram się napisać kiedys osobny post.
Proponowany przez Domana program rozwoju języka opiera się na:
1. Słuchaniu
Od samych narodzin dziecko ma ogromną potrzebę komunikacji. Przy pomocy płaczu mówi nam, że jest głodne, zmęczone, czy ma mokra pieluszkę. Jeśli dobrze się wsłuchamy w płacz naszego maleństwa to usłyszymy, że płacz oznaczający głód brzmi całkiem odmiennie od płaczu ze zmęczenia, czy płaczu kolkowego.
Każdy dźwięk wydawany przez Waszego szkraba to mowa, on stara się z Wami rozmawiać.
Ważne jest aby nauczyc się uważnie słuchać.
Może mi nie uwierzycie ale od mojego 3-miesiecznego Dominika usłyszałam już 2 słowa:
*ammmmm
*mammmmmmm (w trakcie płaczu, miałam wrażenie ze mnie woła) na szczęście mam świadków  bo zapewne nikt by mi nie uwierzył.
Dzieci gdy czegoś potrzebują sygnalizuja to dźwiekiem lub gestem (mój syn czasem na pytanie czy jest głodny wysuwa języczek lub wkłada piąstkę do buzi hmmm zbieg okolicznosci? Nie sądzę! Myslę, że mnie rozumie)

2. Codzienne pogawędki
Rozmowę z dzieckiem należy prowadzić kilka razy dziennie (Doman sugeruje 10 razy dziennie)przez około 60 sekund. Powinna ona polegać na zadawaniu pytań (nie powtarzaj go kilka razy) i czekaniu na odpowiedź. Odpowiedźią może być wydany dźwięk czy poruszanie rączkami i nóżkami. Na odpowiedź należy poczekać nawet do 30 sekund.

3. Artykułowanie konkretnych dźwieków
Krótko mówiac chodzi tutaj o recytowanie dziecku krótkiej rymowanki lub wierszyka kilka razy dziennie. Po kilku dniach omijamy wybrane słowa i czekamy na dopowiedź ze strony dziecka.
My tzn ja i dziewczynki kilka razy w ciagu dnia powtarzamy 3 wierszyki do których Dominik już "dopowiada" tzn. wydaje dźwięki machajac rączkami i nóżkami. To jest fascynujące.  Na pierwsze dzwięki wierszyka reaguje pełnym uśmiechem
Nasze wierszyki to:
*Rudy ojciec rudy dziadek
rudy ogon to mój spadek
A ja jestem rudy lis
zmykaj stąd bo będę gryzł

*Dzik jest dziki dzik jest zły
Dzik ma bardzo ostre kły
Kto spotyka w lesie dzika
ten na drzewo szybko zmyka

*Proszę państwa oto miś
miś jest bardzo grzeczny dziś
Chętnie państwu łapę poda
Nie chce podać? A to szkoda!

4. Tablica wyboru

Chyba doyślacie się o co chodzi. Taką tablicę przygotowuje się bardzo szybko i w prosty sposób. Można odręcznie można na komputerze.
Kilka razy dziennie zadaj dziecku konkretne pytanie. Chwyć jego rączkę i wskaz nią słowo "tak" i "nie" na tablicy wymawiając je równocześnie. Następnie wypuść rękę i pozwól dziecku wybrac odpowiedź.
Z czasem można przygotować bardziej zaawansowana tablicę z napisami np. ból, głodny, śpiący, zmiana pieluszki.
My dopiero zaczynamy z tablicą. Jak nabierzemy wprawy dam znać.


Etykiety: