DOŚWIADCZENIA- WODA

Przez ostatnich kilka tygodni bawiliśmy się wodą. Dzieci to uwielbiają i mogą się taplać godzinami.
Przeprowadziłyśmy kilka eksperymentow, żeby lepiej poznać czym jest woda. Niestety zdjęć brak. Wolałam się taplać razem z nimi a z aparatem w ręku nie jest to takie proste. Mam nadzieję, że uda mi się je opisać w miarę prosty sposób dla wszystkich zrozumiały.
1. Pływanie i tonięcie przedmiotów
Wrzucałyśmy do wody mnóstwo przedmiotów takich jak piłeczka, spinacz, łyżkę, pokrywkę od słoika itp.
sprawdzając jak każda z nich będzie się zachowywać w wodzie. Użyłyśmy też plasteliny. Początkowo zrobiłyśmy z niej kulką- zatonęła, potem tę samą plastelinę przekształciłyśmy w łódkę- pływała. Wkładałyśmy też pokrywkę od garnka, pionowo- tonęła, poziomo- pływała.

2. Na powierzchni wody
Potrzebujemy szklanki z wodą, następnie przy pomocy pincety kładziemy na powierzchni wody igłę. Należy to robić bardzo powoli i delikatnie. Powinna pływać po powierzchni. Chciałam w ten sposób wyjaśnić dziewczynkom co to takiego napięcie powierzchniowe.

3. Bariera z tkaniny
Należy namoczyć chusteczkę lub apaszkę, naciągnąć ją na szklankę z wodą i przytrzymać gumką. Odwrócić ją do góry dnem i poczekać aż się wyleje. Ale była niespodzianka, woda się nie wylała. Wiktoria nie mogła w to uwierzyć, sprawdzała wielokrotnie.

4. Ciężar wody
Do kolejnego doświadczenia potrzebujemy 2 plastikowe butelki. Używając gwoździa w pierwszej z nich zrobić 4 otwory jeden nad drugim, w drugiej otwory powinny znajdować się na tej samej wysokości.
Teraz otwory zaklejamy taśmą i napełniamy butelki wodą. Taśmę odrywamy i obserwujemy wypływ wody przez otwory.

5. Solanka
Teraz potrzebujemy szklankę do połowy wypełnioną wodą, jajko i sól. Należy zanurzyć jajko w wodzie , powinno zatonąć. Następnie wyjmij jako z wody i wsyp 10 łyżeczek soli i zamieszaj, włóż jajko, powinno unosić się na wodzie. Można jeszcze wyjąć jajko z wody i dopełnić do pełna szklankę wodą i włożyć jajko. Powinno unosić się w połowie głębokosci. Nam się to udało.

6. Rozpuszczalność substancji w wodzie
Potrzebujemy 6 szklanek lub kieliszków, ryż, miód, starta kreda, sól, cukier, piasek. Teraz każdą z tych substancji wsypujemy do osobnej szklanki i mieszamy. Które składniki uda się wam rozpuścić a które nie??? Wypróbujcie z dziećmi.

7. Zmiany stanu skupienia
Oczywiście nie zabrakło obserwacji wody i jej różnych stanów skupienia. Gotowałyśmy wodę i obserwowałyśmy skraplającą się pare wodną. Rozpuszczałyśmy lód- i to doświadczenie Jula wykonywała wielokrotnie, wyjmowała lód z zamrażarki, wkładała do miseczki siadała i czekała aż sie rozpuści, potem za każdym razem przybiegała z wołaniem pełnym zdziwienia: "Mamusiu woda".

8. Wykrzywiony strumień wody
Nadmuchany balon pocierałyśmy swetrem i przybliżałyśmy do strumienia wody. Strumień wody wykrzywiał się. Super, powtórzone mnóstwo razy.

9. Rozpuszczanie cukru
Potrzebujemy 2 szklanki, do jednej należy wlać zimną wodę, do drugiej gorącą. Teraz wsypujemy po łyżce cukru do każdej ze szklanek. Gdzie się rozpuści prędzej???
Można też spróbować w jednej szklance rozpuszczać kostkę cukru a w drugiej łyżeczkę cukru. Gdzie się rozpuści szybciej???

To na dzisiaj tyle. Mam jeszcze kilka pomysłów na wodne doświadczenia ale o tym innym razem Jest już późno i wypadałoby się trochę przespać.
Życzę Wam spokojnej nocy.

Etykiety: