RYTMY

Umiejętność układania rytmów jest bardzo potrzebna w matematyce.
Dzięki rytmom dziecku łatwie będzie zrozumieć świat.
Wyciełam z kolorowego papieru (użyłam czterech kolorów- czerwony, żółty, niebieski i zielony)koła, kwadraty, trójkąty i prostokąty. Z Julą nadal poznajemy świat figur i kolorów.
Układamy proste rytmy (ja zaczynam i układam w 3-krotnym powtórzeniu a Julia kontynuje)np:
Przy każdym ułożonym rytmie czytam go np. kółko, patyk, kółko, patyk...
kwadrat, dwa patyki, kwadrat, dwa patyki...po trzech powtorzeniach dziecko kontynuje.

Można jeszcze bardziej utrudnić zadanie i układać rytmy do klaskania, stukania ołówkiem w stół, przysiadów, podskoków itp.
Pokaż dziecku układ wymyślonych przez siebie ruchów np. przysiad, podskok, ręce w bok, powtórz 3-krotnie i poproś dziecko aby ułożyło z dostępnych figur rytm tak jak go widzi.

Za pomocą rytmów można wprowadzić dziecko w następstwa dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy.
Z białego brystolu wyciełam koło z dziurą w środku.

Dzień i noc.
Można opowiedzieć dziecku opowiadanie np: Zaczyna się dzień, słońce wstało.Jest rano. Słońce wedruje po niebie od wschodu do zachodu. Kończy się dzień i zaczyna noc. Jest noc. Świeci ksieżyc i gwiazdy mrugają. Noc się kończy zaczyna się dzień.
Powtarzamy 3-krotnie i wspólnie z dzieckiem układamy kalendarz złożony z dnia i nocy.

Pory roku.
I znowu mówimy opowiadanie np. teraz jest zima, po niej przyjdzie wiosna. Gdy zrobi się gorąco zawita do nas lato a jak spadną liście będzie jesień. Powtarzamy 3-krotnie. Układamy np. w ten sposob. Możemy użyć również 4 różnych figur.

Dni tygodnia
Przygotowałam 21 małych karteczek z dniami tygodnia. Dzięki temu wiktoria ćwiczy czytanie.
Mówimy dziecku dzisiaj jest środa (kładę napis), jutro będzie czwartek (kładę napis), następnie piątek...
Następnie dajemy szansę dziecku na ułożenie karteczek.

Miesiące
Przygotowałam 24 karteczki z miesiącami. Robiłam dokładnie w ten sam sposób jak przy dniach tygodnia.

Pozdrawiam

Etykiety: